Sunday 4 February 2018

Majlis Perkahwinan Fatin Romlee

Pak Agos seperti biasa datang tepat pada waktunya. 8.20 pagi sudah berada di hadapan sekolah dan kesemua anak-anak angklung kuarahkan naik. Terus menuju ke Bukit Mahkita Clubhouse yang terletak di bandar Kajang. Perjalanan mengambil masa 45 minit. Setelah barang dipunggah baru disedari stand untuk speaker tidak dibawa. Gelabah dan panik seketika. Terus mencari idea dan akhirnya Pak Agos dan Riezwan pulang semula ke Shah Alam untuk mengambilnya dengan berpandukan waze menggunakan handphone aku. Cikgu CT membawa anak-anak angklung ke surau untuk bersiap-siap sementara aku menyediakan alatan di bahagian persembahan. Sepatutnya lokasi persembahan kami dibahagian laluan tetapi hendak digunakan laluan katerer. Maka kami berpindah lokasi tetapi tak lah jauh sangat pun......


Setelah bersiap-siap membuat rehearsal untuk lagu silat dan inang cina dan kemudia membuat persiapan untuk mengiringi pengantin. Perubahan demi perubahan dibuat apabila pak silat hadir. Maka angklung tidak digunakan dalam persembahan silat depan pengantin nanti tetapi sebaliknya menggunaka  muzik dari dj bertugas. Riezwan masih tak nampak bayang, Kusuruh call dan tanya dimana dia. Angklung pun depa leh tinggalkan. Nasib baik sempat beritahu Riezwan untuk membawa angklung tersebut dan akhirnya barang sebenar yang hendak diambil tidak digunakan dalam majlis.

Pengantin tiba....katanya tiba depan porch tapi nun jauh kek sanun. Maka hadir pengantin hanya diiringi paluan kompang dari dj bukan dari angklung sebab katanya pengantin tak jalan. memacam gayalah. Ikutkan sahaja. Pencak silat berakhirnya dan peranan angklung pula meriuhkan majlis mengiringi pengantin  masuk ke dalam dewan. Silat sekali lagi memainkan peranan di dalam. Angklung mengiringi majlis salam restu dan mengiring pengantin ke meja makan beradap.





Seleai sahaja kami beredar keluar dari dewan dan bersedia untuk membuat persembahan. 6 buah lagu pengantin dimainkan dan kemudian kami berehat untuk memberi peluang kepada Riezwan mengalas perut dan yang lain membasah tekak. Makan sekali lagii juga. Juadah banyak dihidangkan. Apa lagi...Jom makan.

Lagu My Heart Will Go On dimainkan sambil menari
20 minit diperuntukkan untuk makan-makan dan kami menyambung semula persembahan dengan enam buah lagu juga disebabkan semakin ramai tetamu yang ada pada masa tersebut maka persembahan dipanjangkan sedikit. Kesian DJ nak makan tak leh sebab kena jaga pa system untuk kami.

Kami akhiri persembahan dengan lagu Poco Poco tetapi sebelum  itu kami mainkan lagu...Aku belum mandi ...tak tun tuang tak tun tuang. Best wooo. Jam 3.00 petang tetamu semakin berkurang dan kami mula berkemas untuk pulang. Persembahan kami mendapat pujiian daripada pelbagai pihak dan katanya berlainan sungguh. Ramai yang nak book kami. Alhamdulillah, rezeki anak-anak angklung. Insyallah, moga projek kami berjaya dilaksanakan tahun ini.



No comments:

Post a Comment