Monday 14 January 2013

MKB Suku Akhir (Hari Ketiga)

Jumaat 4 Januari 2013, sehari lagi siaran langsung akan ke udara. Kali ini kami akan menjalani latihan di dalam audiotorium perdana. Sesampai sahaja di sana, kami pun menggunakan ruang pentas yang kosong melakukan pergerakan tarian yang telah dilatih sejak beberapa hari yang lalu. Menggunakan ruang pentas sepenuhnya dan memastikan kedudukan.
 
Sama sahaja latihan hari ini cuma kali ini produser melihat sendiri bagaimana latihan ini dijalankan. Kali ini kami berkesempatan untuk berjumpa dengan Raja Syam, ketua kombo RTM. Sementara menanti beliau tiba rehearsal dimulakan mengikut susunan. Semasa latiihan dijalankan, Raja Syam pun tiba. Aku pun terus menuju dan berbicara dengannya. Berbincang tentang lagu akan dimainkan serta memberikan CD yang mengandungi lagu-lagu medley yang dicantum ikut sesuka hati kami. tentu beliau lebih mahir dalam hal ini.
 
Tiba giliran anak-anak angklung membuat latihan. Terpana anak-anak angklung kerana terpaksa bermain tanpa alunan minus one mahupun live band. Raja Syam mahu mendengar dulu bagaimana rentak dan irama alunan angklung sebelum memulakan muzik. Teruk...memang teruk....hahahaha. Agaknya petang tu semua peserta dok kutuk kami yang membuat rehearsal yang paling teruk petang tu.
 
Malamnya latihan dibuat sekali lagi. Kami diberikan clip mic. Hanya empat orang sahaja yang memakainya. Alunan muzik asli dimainkan dan anak-anak angklung mula membuka langkah. Semakin baik namun produser memberi komen alunan tidak cukup kuat dan meminta kami menghayun angklung dengan lebih kuat lagi. Ada ke? Cuba cakap dengan penyanyi mana pun, soh dia nyanyi sekuat hati tanpa mic dengan alunan muzik di belakangnya....ada dengar ka? Gelak aku dengar komen tu.
 
Apa-apa pun kami terima sahaja. Berjumpa dengan crew JKKN Selangor dan meminta bantuan samping. Mereka berjanji akan menyediakan secukupnya pada hari Sabtu nanti. Latihan berakhir pada pukul 11.30 malam, kami beransur ke asrama. Penat dan mengantuk. Dahlah demam, batuk....selsema pula. Dah ada yang terkena jangkitan virus ni pada anak-anak angklung. Nasib baik Big Boss bekalkan ubat.
 
Esok petang kami diminta hadir ke audiotorium sekali lagi untuk membuat sound check. Bertekad untuk mengubah gerak silat di awal lagu....sebab produser komen....more agresif ikut lagu. tak tido lagi la malam ni.
 
Gambar klik SINI.

No comments:

Post a Comment