Friday 11 January 2013

MKB Suku Akhir 2 (Hari Pertama)

Tempat berkumpul kami ....... seperti biasa di bangsal sekolah. Jam 8.00 pagi beberapa ahli angklung sudah tiba di sekolah dan mengambil sarapan pagi di kantin. Chekgu juga tidak ketinggalan. Pak Agus tiba seceprti yang dijanjikan. Kami bergegas ke RTM Angkasapuri untuk mendaftarkan diri.
Perjalanan hanya mengambil masa 30 minit sahaja. Ingatkan akan ada halangan jem di pagi hari tetapi alhamdulillah berjalan lancar. Melapor diri di balai pengawal RTM dan diminta untuk terus ke asrama IPPTAR. Menanti di lobi asrama. Sorang pun takde di kaunter. Herm.....musykil! Sementara menanti seseorang yang bertugas datang, sempat juga berkenalan dengan beberapa peserta yang turut terlibat pada peringkat suku akhir ke dua ini.
Tak berapa lama kemudian, Encik Is pun tiba membawa kunci bilik. Setelah kunci diagihkan kami terus bergegas ke bilik masing-masing. Kami diminta untuk berkumpul di Dewan Harmoni semula pada pukul 10.30 pagi. Sarapan telah disediakan di sana. Siap menyimpan beg masing-masing kami ke dewan yang dinyatakan. Makan mee goreng dengan teh tarik.
Seperti biasa, puas menanti berjam-jam, kami diberitahu taklimat akan hanya dibuat pada jam 2.30 petang nanti. Walawey....awat tak beritahu awal-awal. Bebudak angklung sms chekgu yang keluar untuk menguruskan buku bank dan kad pengenalan ahli-ahli angklung yang tiada.
Jam 2.00 petang kami bergegas semula ke Dewan Harmoni. Menanti lagi. Ada ceramah untuk kami. Tajuk ceramah hari ini 'Penampilan Imej Diri'. Bagus juga ya. Banyak ilmu anak-anak angklung ini dapat dalam kelas hari ini. Tak lama kelas ni........hanya satu jam sahaja berbanding dengan masa menanti yang lebih lama.




Selesai kelas untuk petang ini. Jam 8.00 malam kami diminta untuk berkumpul di lobi asrama untuk dibawa ke audiotorium Perdana nanti. Ingatkan g dengan kenderaan ke......rupa-rupanya menapak ke sana. takpe....excersise sket! Berpeluh-peluh juga nak sampai ke sana. Ooooooo.....kat Wisma Radio rupanya. Masa kami buat siaran langsung untuk rancangan SPM di Wisma TV, sebelah dia ajer.



Menanti lagi....dan menanti dan menanti dan menanti. Banyak buang masa dengan menanti. Akhirnya kami diberikan ceramah tentang penggunaan pentas. Kedua-dua penceramahan hari ini dijemput khas dari UiTM, patutlah macam pernah nampak. Bagus sungguh ceramah ini. Rupa-rupanya dalam mengajar anak-anak angklung ini.....telah merangkkumi semua aspek yang diceramahkan secara tidak langsung. Pandai nyer chekgu.....hahahahahaha, dah chekgulah katakan. Habis sahaja ceramah, kami diberikan sedikit taklimat untuk aktiviti esok. Balik dan tidur!




No comments:

Post a Comment