Monday 14 January 2013

MKB Peringkat Suku Akhir 2

Pagi selepas sarapan.....kami memulakan latihan menukar gerak tari silat. Bersungguh-sungguh nampaknya anak-anak angklung pagi ni. Mereka sedaya-upaya untuk mengikut juru tari yang tak bertauliah ni mengajar tarian silat, terkangkang sana, terkangkang sini...hah sana....hah sini. Jam 12.00 tengahari kami berhenti rehat untuk makan tengahari dan bersiap untuk ke audiotorium perdana pada pukul 2.00 petang nanti.
Selepas makan dan solat kami mengemas beg-beg dan menyimpan di dalam kereta. Melangkah di bawah terik matahari menuju ke dewan persembahan. Upacara menanti berlangsung sekali lagi di dalam dewan. Biasalah dah 4 hari kami di sini. Sebaik sahaja ahli kombo RTM tiba kami memulakan latihan. kali ini kami diminta untuk mengubah sama ada sebahagian sahaja pemain angklung bergerak dan menggunakan cd sahaja. Tidak menggunakan live band. Tapi kami teruskan juga dengan cita-cita kami untuk menggunakan live band. Latihan dimulakan dan alunan kami masih kurang kedengaran. lemah semangat!
Jam 5.30 petang, latihan berakhir. kami menuju ke kantin sekolah untuk mengisi perut......makan macam-macam jenis diorder dan minuman.....teh tarik! Selepas bersolat kami mula ke  belakang pentas dan menukar pakaian untuk persembahan malam nanti. Ber T-Shirt kuning berjalur hitam dan memakai seluar silat hitam. Belajar mengikat blangkon dengan abg Gege....cantik. Samping dibekalkan oleh crew JKKN Selangor. TQ!
Peserta-demi peserta menunjukkan kemahiran masing-masing. Tibalah giliran kami. Cabaran MC disahut dengan ungkapan ...... hah! Terperanjat MC malah menyuruh mereka mengulangi HAH tersebut sekali lagi. Macam-macam. Semasa alunan angklung dimainkan untuk medley yang pertama....alamak. Ada yang sumbang. Ngape ek? Lantaklah, bukan leh buat apa pun. Best persembahan anak buahku, komen juri agak memberangsangkan....Linda On!
Tapi nasib tidak menyebelahi kami.....tewas dalam pertandingan ini. Apa-apa pun kami sudah berikan yang terbaik....untuk slot ini, untuk sekolah dan juga untuk kelab kami. majulah angklung untuk kami....hahahahahahaha.

Gambar - klik SINI.

No comments:

Post a Comment