Friday 20 July 2018

Perasmian Pembukaan Asean School Games 2018


20 Julai 2018, group KAW  Team dipecahkan kepada dua kumpulan. Group senior ke Hotel Istana, Kuala Lumpur sementara group Junior ke Dewan Agong Tunku Canselor UiTM untuk menyertai lain-lain peserta persembahan dalam perasmian Asean School Games 2018. Jam 12.30 tengahari kami bertolak dengan menaiki bas yang disediakan oleh pihak penganjur. Setelah semuanya ada kami meneruskan perjalanan ke UiTM Shah Alam.  Kami diturunkan di tangga yang sama kami pergi semalam dan terus menuju ke dewan dan membuat persiapan alatan. Cikgu Elsa pula mengarahkan ahli kaw team perempuan bersiap-siap terlebih dahulu. Sementara Cikgu Suzana membantu ahli kaw team lelaki memakai samping.

 

  

Setelah siap kami memulakan alunan angklung mengikut susunan lagu yang telah disediakan oleh Cikgu Azlena....sebaik sahaja selesai Cikgu Elsa memberikan kami masa untuk melihat persekitaran majlis.  Cikgu Elsa dimaklumkan oleh petugas bahawa hanya pintu utama sahaja yang akan digunakan maka posisi kami diubah sekali lagi daipada bentuk semisfera kepada dua barisan yang lurus. Biasalah...lelaki belakang perempuan hadapan.

  

Sementara menanti ketibaan Menteri Pendidikan, YB Dr Maszlee Bin Malik, kami memainkan 10 buah lagu medley. Lagu-lagu yang terdapat di dalam terdiri daripada 10 buah negara yang terlibat dalam kejohanan ini iaitu Malaysia, Singapura, Thailand, Cambodia, Myanmar, Vietnam, Brunei, Filipina, Laos dan Indonesia. Terdapat penonton yang teruja dengan alunan angklung kami terutama apabila kami memainkan lagu-lagu negara mereka.Terdapat juga beberapa VIP bertanyakan tentang kelab kami kepada beberapa orang tertentu.

YB Dr. Maszlee Bin Malik
  

Sebaik sahaja Menteri Pendidikan YB Dr.Maszlee masuk ke dewan kami memainkan lagu Cabuk Cabuk Bertali Rambai yang panjangnya tak sampai satu minit sahaja. Tetapi alangkah terharunya kami apabila beliau meminta sebuah lagu iaitu lagu My Heart Will Go On. Reaksi YB sangat memberangsangkan. Beliau kelihatan teruja dan seronok dengan persembahan kami.





No comments:

Post a Comment