Saturday 28 October 2017

Majlis Perkahwinan Shasha dan Eddy

Bersama-sama CT menuju ke Dewan Siti Hadijah untuk menghadiri majlis perkahwinan anak saudara. Peranan kami kecil sahaja di sini. Hanya mengiringi pengantin masuk dan memainkan 3 buah lagu permintaan pengantin.

 
Terus menyiapkan peralatan sesapai sahaja di sini dan kemudian membuat reherasal perarakan pengantin. Agak sempit tempatnya ......anak-anak angklung diberikan taklimat untuk persembahan nanti mengikut keluasan yang diberikan.

 

Bersolek.....aku pun ikut sama menyiapkan diri. Pendandan aku...cikgu CT. Ala....pakaikan tudung yang bergulung-gulung tu. Rimas aku eh.


Makan time....minta maap ya...kami makan dulu ya para jemputan yang lain. Jangan jeles ek. Kami nak iring pengantin jap lagi. Takde masa nak makan kang. Macam biasa menanti pengantin punyalah lama. Makan dah ulang dua tiga kali...pengantin masih tak sampai-sampai. Lenguh dah kaki anak-anak angklung menanti ni....

 

Pempelai yang dinanti pun tiba akhirnya dan berkumandanglah dentuman jidur Riezwan buat pertama kali di sini. Aku menanti di dalam dewan sementara CT dan Encik Sam menguruskan perarakan di luar.


Tiba di dalam dewan mempelai berhenti seketika dan kemudian disambung semula dengan iringan lagu Terukir Di Bintang juga menggunakan gemersikan angklung.



Merenjis juga diringi dengan muzik angklung. Perjalanan acara ini mengambil masa agak lama menyebabkan alunan jidur Riezwan makin lama makin lemah. Risau juga aku kat meja ni bila mendengarkannya. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar sehingga 3 buah lagu permintaan pengantin dapat diaminkan dengan baiknya. Syabas!


 

No comments:

Post a Comment