Saturday 22 November 2014

Majlis Perkahwinan Puteri Siti Sofiah dan Mohd Naidzil

Berbekalkan semangat aku membawa 16 orang anak-anak angklung untuk majlis perkahwinan kali ini. Telah dibekalkan latihan kepada setiap anak angklung yang turut serta sekarang terletak di tangan mereka untuk menghiburkan tetamu dan pasangan pengantin. Tepat jam 10 pagi terus menuju ke Bangi. Anak-anak angklung terus membawa alatan ke dalam dewan dan menyusun atur alatan.

\


Perbincangan bersama-sama dengan band jemputan dan tuan rumah untuk sesi persembahan. Persembahan kami dipecahkan kepada 3 sesi. Sesi pertama menyambut ketibaan pengantin, sesi kedua sewaktu makan beradap dan ketiga menghabiskan baki lagu yang diminta oleh pasangan pengantin.


Sambil menyelam minum air.....kami makan sambil disolek oleh jurusolek import iaitu Nurul 'Atiqah (anak aku actually.....)



Sementara menanti pasangan pengantin tiba, anak-anak angklung layan selera dan beralih tempat berhampiran dengan PA System supaya tidak mengganggu tetamu lain yang datang.


1.30 tengahari pengantin sudah disambut dengan paluan kompang melalui CD dan disertai dengan selawat oleh Emcee. Sebaik sahaja selawat selesai maka lagu 1000 years pun dimainkan dan pengantin mula diarak ke dalam dewan. Tak mpasal-pasal hari ini aku berjalan bersama-sama pengantin dan ahli keluarganya.




Penat berdiri akhirnya sesi kedua pun dimulakan. Pasangan pengantin turun ke meja makan beradap dengan diiringi lagu Bunga Rampai dan tiga buah lagu lagi. Dengarkanlah.....Selesai sahaja lagu Sayang...anak-anak angklung rehatkan diri. 5 buah lagu lagi akan didendangkan sebaik sahaja band jemputan menyanyikan 5 buah lagu.



Selesai peranan kami memunggah barang-barang sekali lagi untuk dimasukkan ke dalam van. Bergambar dengan boss Butik Casa Cinta Puan Nurlela Lazim dan boss Wariseni Budaya Encik Sam Mat Kous sebelum pulang.




No comments:

Post a Comment