Friday 2 June 2023

Program Silang Budaya Malaysia Indonesia 2023

 Program ini kami dapat sertai dengan bantuan penaung kami. Alhamdulillah 10 orang ahli KAW Team dan 2 orang guru dapat menyertainya. Puan Syima menyumbang RM 300 untuk perjalanan ke UPSI hari ini. Kami gunakan untuk belanja makan di sini. Sebaik tiba di Tanjung Malilm kami mencari kedai makan untuk bersarapan. Makan roti canai, nasi lemak dan teh tarik. 8.30 pagi bergerak ke Panggung Percubaan UPSI. Tak susah untuk mencari dewan ini. Ada kat depan jer, parking pun kosong.


Selesai mendaftar, kami duduk di tempat yang disediakan dan menanti untuk perasmian program. Simple sahaja majlis perasmiannya namun terpaksa menunggu dengan lama. Sebaik sahaja selesai perasmian kami bergambar dengan tetamu khas sebelum memulakan bengkel.





Bengkel pertama adalah bengkel bermain angklung. Mudah sahaja dengan menggunakan sistem yang diajarkan kepada kami. Ada 3 method yang digunakan iaitu yang pertama cara menggunakan partitur, cara kedua menggunakan simbol dan ketiga menggunakan aplikasi yang dicipta khas oleh pensyarah universiti Indonesia.



Selesai bermain angklung kami berehat untuk solat Jumaat untuk lelaki. Kami mengambil kesempatan ini untuk mencari makan tengahari. Budak-budak kata cari tempat lain, kutanya balik, tahu ke tempatnya. hahahaha......macamlah akuk ni terer kat tempat ni. Singgah kedai mamak semula untuk makan tengahari. Semua menu sama dan air pun sama. Senang kira. Kami solat dalam dewan sahaja, lelaki gi cari surau. Aku ngan CT jer solat yang lain katanya uzur. Yolah....

Jam 3 petang begkel tarian dimulakan. Tarian Jaipong....bagi aku agak sukar juga kerana lutut yang tidak mengizinkan pergerakkan yang lebih. Cuma sekadar goyang-goyangkan tangan sahaja. Cikgu CT pun sama. Budak-budak seperti biasa diawalnya terkangkang-kangkang...but in the end mereka dapat menarikan tarian tersebut mengikut cara yang diajarkan dengan betul.



Berangkat pulang jam 5.00 petang ke Shah Alam. Berhenti di RnR untuk dua orang anak KAW Team menunaikan solat Asar dan meneruskan perjalanan pulang setelah menempuh jem setibanya di Subang sehinggalah ke tol Seafield. 

No comments:

Post a Comment